Loggbok 2016, 2017

Fiskenyheter

Loggboken där jag rapporterar om alla turer uppdateras med jämna mellanrum.
Ibland släpar uppdateringen flera veckor.
Vill du ha mer information om turerna och vill läsa om våra resultat snabbare är du välkommen att gå med i vår  facebookgrupp

5/9

Gårdagens långtur efter sej gick inte heller som vi planerarat.Sejen gick inte att hitta trots långt sökande och slitsamt vevande.Efter timmar utan tecken på liv, inte ens makrill eller sill valde jag att åka till vrak istället medan det fortfarande fanns krafter kvar på däck.Det var lite mer fart på torsken än i söndags och det kom upp flera fina kring 5-6kilo och en av fiskarna fick uppleva en riktigt svidande förlust precis på sluttampen av en lång och tung fajt. Några satsade helt på långamete, men konstigt nog ville ingen nappa. Nya försök att hitta sej på djupare vrak nord Skagen gav endast några mindre sejar. Vi slutade turen men några vrakdrivor utanför Marstrand där det blev någon mindre sej och en fin bleka.

4/9

Söndagens vraktur bjöd på fint väder men trögt fiske. några torskar2-4kg, mindre sejar och några långor, största ca 6kg.

28/8

Stor makrill på alla krokar hela turen. Kan inte bli enklare att vara skeppare.

23/8

Ingen vrakfiskelycka för oss idag. Långt ut blev det lite för grov sjö och närmre Skagen var det även idag 2knop ytström. 😤 Vi kämpade länge mot strömmen men det blev mest bottennapp. Några småfiskar, torsk, bleka och sej kom upp. Vi avbröt till slut fisket för att istället ägna sista timmarna åt makrillfiske. Bra med stor fin makrill blev lite plåster på såren.

21/8

Riktigt trevlig eftermiddagstur idag i fint sommarväder. Bra makrillfiske. Vi hade perioder med fulla häcklor av stor makrill och lugnare perioder med strömakrill, småsej, mindre torsk, någon mattorsk, en fin berggylta och en glyskolja.

20/8

Igår eftermiddag lovade prognosen fint väder för vrakfiske nord Skagen. Inatt skruvades vindstyrkan upp i prognoserna, men inte mer än att det gick ta fram en plan gör dagens fiske. När vi kom upp nord Skagen gjorde vi plötsligt över 19 knop över grund och 17 genom vattnet. En olustig känsla sprider sig i kroppen. När jag gör en provdriva gör vi 2,5knop. Vinden kan jag bromsa bort, men att fiska i så stark ytström är mycket svårt. Plan B blev att åka ut djupare och leta sej men eftersom vinden skulle tillta ytterligare på eftermiddagen var det inget alternativ att gå ut i rännan och det var fortfarande samma hårda ström 15M längre norrut. Då förstod jag att det helt enkelt inte skulle gå att fiska nord Skagen idag. Efter att förklarat läget för deltagarna var det bara att sätta kurs österut mot vraken väst Tjörn, visserligen kunde vi räkna med mer vind och grövre sjö där men det skulle åtminstone gå att fiska om vi fick mindre ström. Efter några timmars gropigt fiskande hade vi bara fått mindre torskar, någon bleka, småsej och en haj. Då beslutade jag mig för att ta till plan D. Nu ligger vi på Pölsebergen och fiskar makrill istället. Inte vad vi tänkt oss med dagen men det var det enda som fanns att ta till efter mycket båtåkande och lite och ineffektivt fiske. Jag delar dagens deltagares besvikelse över att blivit snuvade på planerat fiske. Bara att skaka av sig och hoppas på bättre förutsättningar på nästa långtur nu på tisdag.

Philip Hinton hade hoppats på tunga spöböj idag. Det blev istället en balja stor makrill och en fin taggmakrill.

17/8

Fint väder men trögt fiske idag. Sejen var inte på plats. Efter att ha letat länge utan ett enda eko valde vi istället att fiska torsk, men torsken var inte heller lätt att komma åt. En handfull torskar 3-7 kilo kom upp. Några mindre sejar nappade kring vraken och några långor 2-6kilo tog på agnad pilk. Dagens överraskning var en rödspätta på 2kilo prick och 58cm tog på pilk på 120meters djup. Hoppas nu på en ordentlig revansch på både sejen och torsken nästa långtur.

5/8

Vi hittade en kort uppehåll i blåsandet idag. Efter att senarelagt turen till eftermiddagen kunde PNB Byggtjänst komma ut till Kummelbank. Makrillfisket var bra mesta tiden. Vi hade perioder med makrill på alla krokar och alla spön och perioder med strömakrill. Bra storlek på makrillen nu. Vi fick även småtorsk, småsej, bleka, knot, näbbgädda, långa och mycket fjärsing.

1/8

Mycket bra makrillfiske på Kummelbank idag. Fulla häcklor på alla spön från start till hemgång. Ganska mycket fjärsing. Några torskar och någon vitling hann också bita på lediga krokar.

27/7

2 knop ostgående ytström och sydlig vind gjorde vrakfisket nord Skagen så hopplöst att vi fick ge upp det. Jag kunde inte både sitta vid rodret och dra loss 2-3 vraknapp i varje driva. Vi kunde inte heller gå ut djupare efter sej, både på grund av tidsbrist och för att vinden var betydligt hårdare än prognosen lovat. Nödlösningen kunde idag inte bli annat än att gå tillbaka österut och fiska på grundare vrak väst Marstrand, även där ganska svåra fiskeförhållanden med trassel i revar, rullar och bottennapp. Resultatet blev magert. En del torsk 1-2kilo, några mindre sejar och några långor. Makrill var det nästan obegränsat med, men det var inte målet den här turen. Deltagarnas goda humör och kämparmoral bör omnämnas. Nya tag nästa tur. Hoppas på mer gynnsamma vindar igen.

24/7

Vrakfiske i stekande sol på ett spegelblankt Skagerrak idag.

Vi fick leta länge och på många vrak innan vi hittade bra med huggvillig torsk. Torsken tog mycket försiktigt och många ordentliga fiskar lossnade. Upp i båten kom mycket fin torsk flera kring 10kg och en toppfisk på dryga 12kg. Vi fick även några blekor, makrill, och flera fina långor. Dagens största fisk blev en tjock fin vraklånga på strax över 14kg. Slutet gott!

21/7

Härligt sejfiske idag. Mängder med stor stark sej. Ingen av de som jag vägde nådde över 10kg men det var många på 9,5kg och det kan kommit upp större. Torskfisket ägnade vi inte så mycket tid, men det kom upp några kring 5-6kg. Vi fick också en hel del långa 2-4kg. Tyvärr hann jag inte ta några bilder idag.

Torskfisket funkade inte riktigt bra idag. Några kring 5kg. Några bättre förlorades. Några hyggliga långor fint sejfiske med mycket sej 5-7, några större. Största sejen 11,5kg. Fick inga bilder idag förutom en på lodet just när vi hittade sejen.

5/7

Hemma efter en ganska kall och blöt natt på havet. Det kunde blivit bra. Vi valde att meta på Feodosia som lvi valde för det bekväma avståndet på den här hastigt improviserade turen och låg ankrade perfekt i strömlä på sydändan med en ordentlig mäsksäck under båten. Ett bekymmer med att mäska på så grunt vatten är att det lockar till sig haj och vi hade en handfull på snabbvisit i båten innan det blev mörkt. Nu skulle mäsken locka ut vrakets invånare var tanken. Dessvärre kom en garnbåt alldeles för nära och slet ankarfästet för oss. Nu tvingades vi använda vanliga ankaret och med fara för att gå fast i vraket i mörkret och regnet fick vi nöja oss med att ankra båten på lovartsidan i nordändan, inte optimalt. Mäsksäcken låg kvar i sydändan och lockade fisk 40 meter från våra beten. Natten blev ganska händelselös. I första gryningsljuset kom det upp en torsk på 6 kilo och själv fick jag en hygglig långa kring 5 och några mindre sejar. En kylig blöt men ändå trivsam tur som kunde blivit bättre med lite mer tid till förberedelser och om vi inte blivit bortslitna från vår position. Det blir fler vrakmeteturer. Nästa gång skall vi ha mer tid och kommer meta på vrak längre västerut. Ankringsmetoden vi testade idag funkade utmärkt och kommer med lite finslipning bli metoden vi kommer använda på vrakmete.

3/7

Först flyttade jag fram avgången till 11.00, men vi fick låta det mojna fram till 12.00 innan vi gick till Kummelbank via insidan av södra skärgården. Utresan på öppet hav var ganska gungig, väl vid Kummelbank hade havet lugnat sig. Inledningsvis hittade vi bara strömakrill och fjärsing, några mindre torskar, knot, sejar, någon bleka och glyskolja. Sedan hittade vi ordentliga stim och hade riktigt bra drag på fisket och kunde åka hem till Eriksberg med fulla baljor.

26/6

I eftermiddag har vi letat makrill på Marstrandbergen och Pölsebergen. Makrillen var svår att hitta idag och vi provade även efter tips att fiska inne bland skären men med få makrillar som resultat. Några gånger träffade vi på mindre stim som gav fulla häcklor under korta stunder, men det tog sig aldrig riktigt. Småsej var det desto mer av. Några torskar i mindre storlek, några hajar, en av dem riktigt stor var också uppe i båten en kort stund. Fint väder, men något krabb sjö som var besvärlig för några av dagens fiskare. Hoppas på bättre makrillfiske vid nästa försök.

25/6

Kanonfiske idag. Stor torsk i varje vrakdriva hela dagen. Många 10+, 2 över 11kg, flesta mellan 6-10kg. Efter många timmar med fint torskfiske fick vi till ett storsejrace med många 6-10 kg. 3 av dagens sejar vägde över 10kg. Inte en liten fisk idag undantaget makrillen.

5/6

Vrakfiske på ett lugnt Skagerrak under en stekande sol. Svårt att komma åt torsken på morgonen så vi försökte istället hitta huggvillig sej. Det var inga stora mängder men i perioder nappade sej mellan 4-7 kg ganska bra. Senare gjorde vi ett nytt försök att fiska torsk och hittade bra med fin torsk 5-10kg p ett vrak som vi fiskade på till vinden vände och återigen gjorde det svårt att komma åt torsken så den ville ta. Vi fick även makrill och en långa på knappt 6kg. Fint väder, perioder med bra action och fina fiskar ger turen ett godkänt betyg.

Svårt att hitta makrillen idag. Vi har fiskat på Kummelbank, Tönnebergen, på vrak och topparna vid Vinga. Lite strömakrill, vitling, småsej, småtorsk och en långa. Lite för fint väder för makrillfiske skulle jag tro.

4/6

29/5 fiskade vi på vrak väst Marstrand och hade hyggligt fiske med torsk 2-3kilo, mycket sej 1-3 kilo och makrill som vi hade fulla häcklor på alla spön under en driva när vi bytte till makrillhäcklor och avslutade fisket på Pölsebergen

29/5

28/5 fiskade Jotun med kunder vrak i fint väder. I nordostlig vind gick vi upp med kusten för att spara några deltagare som föredrog lugnt hav. Torsken och storsejen gick inte att hitta på vraken väst Måseskär som vi hoppats på. På hagenvraken fanns det ganska gott om sej kring 1-3kilo, lite makrill och någon bleka. Bra träning med att dra loss bottennapp och tomt i pilklådan efter turen.

28/5

Idag har vi fiskat med Volvo bussmekaniker med kunder. Med vind från nordost valde vi att gå norrut och fiska närmare svenska kusten med förhoppningar om att hitta lite större sej. Fisket var trögt på de första vraken och vi fick flytta ganska långt västerut innan vi hittade sej. Vi hade kontakt med några större fiskar, men det som kom upp i båten var mest sej 2-3kg och en del mattorsk och makrill. Trevlig försommartur på ett ganska lugnt och behagligt hav.

27/5

21/5

Dåligt fiske på dagens tur. Några skapliga sejar 5-6kg. Annars var det väldigt trögt så när som på småsej några blekor någon torsk, makrill och en marulk (första på Pequod) på 2,7kg som fick upp fiskehumöret lite grand.

Igår körde vi en 8-timmars vraktur. I sommarväder, vindstilla och lugnt hav blev det en trevlig tur även om fisket inte var på topp. Fisk nappade några varje driva. Mest torsk, sej och bleka 1-2kg, men flera hade kontakt med större fiskar. Vi fick även långa och en skäggtorsk som var den andra som fångats på Pequod. Turens största fisk blev en sej på 6,5kg.

8/5

Vrakfiske med Bogdan & Co idag. Det börjar bli lite tjatigt att klaga på bottenström men den gjorde fisket svårt och chansartat under större delen av dagen. Några fina torskar med topp på 10kg högg när vi lobbade in pilkarna i vraken. Mot slutet av turen tippade strömmen och fina blekor nappade under några drivor. Vi provade också att meta med några långor upp till 6kg som resultat. Fint väder och slitstarka fiskare som inte ger upp hjälpte till att behålla kämparglöden.

7/5

Idag var vi ute på långtur med vrakfiske. Fastän vi hade stålande väder hade vi under turens första halva svårt att komma rätt på fisken med kraftig bottenström, när vi väl träffade rätt kom det upp några stadiga torskar 8-10kg, sej på ca 6kg och några långor 2-4kg och någon bleka kring 2kg, men det var väntan mellan nappen. Efter att vi gjort en längre förflyttning släppte strömmen och då hittade vi snabbt mycket huggvillig fin torsk 5-10kg. Jag räknade tre torskar över 10kg.  Fint väder, trevligt fiskesällskap och under turens andra halva bra fiske gör att turen kändes lyckad.

6/5

Idag kändes havet som en motståndare. 2 knop ytström på vissa håll mer var vi än försökte fiska. Tror knappt jag varit med om så mycket ström överallt på så stor yta tidigare. Bottenström till det gjorde fisket hopplöst. Lite småfisk kom upp. Bättre förutsättningar och fiskelycka nästa gång.

1/5

Aprilväder. Först snöfall. Sedan möttes vi av lite tuffare väder än vi önskar vid vrakfiske. Skvalpigt, strömt och styv iskall nordanvind och en del regn. Fisket var svårt idag och jag fick sitta vid rodret hela turen och hålla aktern mot vind och sjö så vattnet sprutade ur spygatterna och var bara på däck för att dra loss vraknapp. Vi fick torsk, bleka och sej. En del matfisk, inget stort.

24/4

Fint väder men riktigt trögt fiske idag. Lite småtorsk, några få bättre, största ca10kg, några hyggliga blekor, en långa och lite småsej. Vissa dagar nappar fisken sämre.

23/4

Spegelblankt hav och nästan strömstilla. Men fisken var inte på hugget. Vi fiskade mycket noga av många vrak från 50-130m. Lite torsk, bleka, sej och någon långa, inget stort och hälften felkrokat. Det är bara att ladda om inför nästa tur.

16/4

På dagens 8-timmarstur dag var väderförhållandena perfekta med svag vind och lugnt hav. Det var fler än vi som ville passa på att fiska i det fina vädret och det blev kö på vraken mellan Marstrand och Skagen med 2-4 båtar på varje vrak jag gick till. Till slut beslutade jag mig för att gå längre västerut än tidsbudgeten egentligen medgav för att slippa knuffas men bara för att mötas av nätade vrak. På ett par vrak hittade vi hyggligt med fisk, men ingen stor idag. Mest torsk och sej 1-3kg och några blekor.

10 april

Vi skulle kört långtur men på grund av hårt vind fick vi senarelägga avgång och korta ner turen till 8 timmar. I väntan på att sjön skulle lägga sig började vi fiska på på ganska låg latitud för att senare flytta norröver. Fisket var skapligt med mycket torsk och sej och bleka1-3kg. Inga stora.

9 aprl

Idag körde vi årets premiärtur med heldag vrakfiske. På första stoppet var det mycket huggvillig torsk 2-5kg, flera långor, största kring 5kg och mycket sej 1-4kg, största sejen 7,5kg. När vi flyttade oss för att leta större fisk fick vi leta på några vrak som mest gav mindre sej, några blekor, långor och mindre torskar innan fisket lossnade igen och då var det bättre storlek på fisken. Bra med torsk kring 5 kg, några större. Bästa fisk tog Jonas Nilsson,  strax under 11kg.